Neutralisation af kat

Her kan du få et indtryk af, hvad der foregår under en kastration og sterilisation af kat efter den er indleveret til operation på Overgades Dyreklinik.

Inden operation
Operationspatienter bliver normalt indleveret til klinikken om morgenen på fastet mave (må gerne drikke vand). Bedøvelse og operation udføres om formiddagen, katten er vågen og på benene igen om eftermiddagen, klar til at komme hjem omend med lidt eftervirkninger efter narkosen.

Hunkatte:
Mange hunkatte bliver steriliseret, årsagerne kan inddeles i 2 hovedgrupper:

Adfærdsændring under brunst: Ulemper i forbindelse med kattens løbetid/brunst, hvor katten er meget kontaktsyg, gnider sig konstant op ad ejers ben, miau'er hele tiden, og ruller sig på gulvet.
Mindske antal uønskede killinger: Langt de fleste hunkatte steriliseres for at undgå uønskede killinger. Desuden undgås risiko for livmoderbetændelse efter fjernelse af æggestokkene.

Hankatte:
Din hankat bliver kønsmoden, når han er mellem 6 og 9 måneder. Kastrering er en god idé, da hankatten vil begynde at afmærke sit territorium, når den bliver kønsmoden. Dette kan give en del kradsemærker og duftmærker/urin indendørs, som ofte er til gene for ejeren.

Kender du VetPro? VetPro er vores eget kvalitetsfoder til hunde og katte.

Spørg os gerne - vi vil meget gerne hjælpe dig med at finde det rigtige foder til dit kæledyr.

Hvad enten dit kæledyr er hvalp/killing, voksen eller senior, så tilbyder VetPro det rette produkt til konkurrencedygtige priser.

VetPro kan købes i vores butik eller webshop.

Gå til webshop