Sterilisation kat

Her kan du få et indtryk af, hvad der foregår under en sterilisation på en kat efter den er indleveret til operation på Overgades Dyreklinik.

Historien om Sofie, der skal steriliseres:

Dyrlægen, Tune, vil foretage operationen efter Sofie er blevet bedøvet og veterinærsygeplejersken har forberedt Sofie til operationen. Hun er blevet lagt på ryggen for at få barberet den nederste del af maven.

Inden Tune kan begynde operationen, vaskes og desinficeres Sofie i operationsområdet. Ofte bliver hunkattene steriliseret med ophængt løftet bagparti for nemmere at finde æggestokkene og holde såret fast. Derved mindskes såret på katten.

Tune foretager et lille snit i bughulen, hvor han let og rutineret finder æggestokkene. Kattens ovarier (æggestokke) fjernes, mens livmoderen forbliver intakt. Her ses den ene æggestok for enden af det ene livmoderhorn.

Operationssåret sutureres (syes) i flere lag, kun det yderste lag i huden er synligt. Det bliver til et fint lille ar, der ikke kommer til at genere. Det er vigtigt, at katten ikke slikker såret i ophelingsfasen.

Katten kan være træt og balanceforstyrret, den dag narkosen er udført. Allerede dagen efter er langt de fleste katte helt friske og upåvirkede igen.

Før operationen bliver Sofie foruden narkosen behandlet med smertestillende injektionsmedicin, og der udleveres smertestillende tabletter til nogle dage efter operationen, hvis Sofie skulle have tegn på smerter.

Den aktuelle pris for sterilisation af kat kan findes i prislisten her på hjemmesiden.

Det kan være en fordel at få foretaget øretatovering og vaccination i samme omgang og giver tillige en økonomisk besparelse.

Kender du VetPro? VetPro er vores eget kvalitetsfoder til hunde og katte.

Spørg os gerne - vi vil meget gerne hjælpe dig med at finde det rigtige foder til dit kæledyr.

Hvad enten dit kæledyr er hvalp/killing, voksen eller senior, så tilbyder VetPro det rette produkt til konkurrencedygtige priser.

VetPro kan købes i vores butik eller webshop.

Gå til webshop